Att gå in i ditt hem i slutet av dagen och se det helt nystädat av en professionell städfirma kan vara höjdpunkten av en lång och stressig arbetsvecka. Det första steget för att få detta att hända är att hitta en bra städfirma i Södertälje som har samma uppfattning av ”rent” som du har. När du väl har hittat och bokat in denna individ eller städföretag så måste du lära dig kommunicera med dem på rätt sätt för att säkra att ni båda har samma förväntningar.
Hemstäd och kommunikation med en städfirma
Kommunikation är en dubbelriktad gata. Du måste vara tydlig när du kommunicerar med städtjänst leverantören och du skall också förvänta dig att städarna är tydliga mot dig. Om du någonsin har en fråga eller fundering så se till att informera om den snabbt och professionellt så att alla förstår vad som är förväntat av dem.
Börja kommunikationsprocessen med en första intervju. Fråga städfirman hur de kommer städa ditt hem. Få detaljer kring vilka tekniker och produkter de kommer använda sig utav. Om du föredrar att de använder någon särskild teknik eller produkt måste du tydligt informera om detta. Till exempel, om du kräver att de använder ett särskilt rengöringsmedel för trä på ditt antika piano måste du säga detta tydligt och överväga att själv köpa medlet om det inte är något de vanligtvis använder.
Städarna är där för att städa – Inte sanera
Låt därefter städarna berätta vad de förväntar sig av dig innan de kommer för hemstäd. Till exempel så ber de flesta hemstädningsfirmor hemägarna att plocka upp saker i hemmet innan de kommer. Städarna är i ditt hem för att göra sig av med smuts och skräp, inte röja upp i din oreda. Du behöver därför rätta till dina ägodelar innan städarna kommer. Du kanske även behöver ta bort sakerna från ytor du vill att städarna skall damma. Kom ihåg, städarna vill inte vara ansvariga för att råka göra sönder något värdefullt. Så se till att ha ditt hem ordentligt förberett innan de kommer och det enda sättet att få reda på hur det skall vara är att fråga dem.
Ibland kommer du upptäcka att ett visst städföretag inte gör något precis så som du hade väntat dig eller velat ha det under ett hemstäd. När detta händer se då till att ta dig tid att förklara noggrant vad det var som du önskade och vad du inte gillade med sättet som de gjorde det på. Använd positiva ord och tonläge istället för nedlåtande för att se till så att ni förstår varandra och säkrar att det blir ordentligt gjort till nästa gång.
Betalning för städtjänsten
Till sist skall ni tidigt bestämma och klargöra betalningsprocessen. Dina städare behöver veta när du kommer betala och du behöver veta hur mycket du skall budgetera för städtjänsten varje gång de kommer. När du betalar i god tid utan att de behöver påminna dig om betalning så kommer dina städare vara mer motiverad att göra bästa möjliga hemstäd. Håll alltid en öppen kommunikation så kommer du märka att er affärsrelation snabbt växer till att bli fördelaktig för er båda.